Zapraszam do kolejnego wydania naszego magazynu, zbudowanego tym razem wokół rozważań o nieczystości, kolejnego z grzechów głównych, którym zajmowaliśmy się także w czasie konferencji NNO. Planując to wydanie, nie mogliśmy wiedzieć, jak bardzo wojna zmieni znaczenie wielu słów, ani tego, że nasze zaangażowanie w pomoc Ukrainie tak opóźni nasze plany wydawnicze.
To, co zrobiliśmy jako społeczeństwo w pierwszych tygodniach wojny w Ukrainie i nadal robimy, przyniosło mi odrobinę nadziei, że możemy być otwartym, solidarnym i odpowiedzialnym społeczeństwem. Solidarny ruch społeczny uratował nas przed wizerunkową katastrofą, jakiej mogliśmy się spodziewać po tym, jak wcześniej potraktowaliśmy ludzi próbujących dostać się do „lepszego życia” przez białoruską granicę. I choć przedstawiciele administracji centralnej dumnie wypinają pierś do orderów, skuteczność pomocy na ukraińskiej granicy nie jest ich zasługą, ale wyłącznie wynikiem zrywu Polaków, biznesu i lokalnych samorządów.
Wojna a biznes
Wojna stawia szczególne wyzwania biznesowi. Przede wszystkim trudno moralnie uzasadnić prowadzenie interesów w Rosji w obliczu rozpętanej przez ten kraj barbarzyńskiej wojny. Wyzwaniem jest też zaangażowanie w pomoc Ukrainie. Pomoc bezinteresowną, „czystą”. Niezakładającą biznesowego wyrachowania na potrzeby budowania wizerunku, poprawienia złej reputacji czy tworzenia perspektywy dobrych interesów w Ukrainie po wojnie. To, jak się zachowamy jako firma w tych trudnych czasach, jest sprawdzianem naszych deklaracji odpowiedzialności.
Swoistym „sprawdzam” dla manifestów imponująco wypełniających nasze serwisy internetowe. Odpowiedzialność w biznesie przejawia się głównie w czasie złej, a nie dobrej koniunktury. Łatwo jest być dobroczyńcą, będąc beneficjentem prosperity, mając pokaźne zyski na koncie. Prawdziwym wyzwaniem jest być firmą służebną, odpowiedzialną, gdy jest krucho i trzeba zapłacić za to jakąś cenę.
Dobroczynność a etyka
Dobroczynność nie zawsze też oznacza odpowiedzialność. Zorganizowanie nawet największego transportu do Ukrainy nie oznacza, że prowadzimy biznes etycznie, że szanujemy współpracowników i partnerów, że prowadzimy odpowiedzialną sprzedaż. Wymagajmy od nas, biznesu, odpowiedzialności totalnej, we wszystkich jej obszarach, bez taryfy ulgowej. To wciąż od biznesu zależy, czy będziemy żyć w lepszym świecie. A tymczasem żyjmy nadzieją na koniec wojny. Chwała Ukrainie.
Co w numerze?
Magazyn, który za chwilę będziesz czytać (dla Subskrybentów dostępne jest wydanie cyfrowe), tworzyliśmy w czasach pokoju i takiej rzeczywistości teksty w nim znajdziesz. Ale też nie mogliśmy i nie chcieliśmy pominąć w nim refleksji o tym, co przyniósł 24 luty 2022 r. Tym bardziej, że jako Fundacja Nienieodpowiedzialni uznaliśmy, że to jest czas, w którym biznes i organizacje społeczne, powinny włączyć się w ratowanie życia i zdrowia naszych ukraińskich sąsiadów. Z wielkim sercem staliśmy się częścią wielkiego humanitarnego zrywu Polaków. Nie udało by się zrobić tak wiele bez wsparcia wielu z Was, bez wsparcia partnerów, którym serdecznie dziękujemy na ostatniej stronie tego Magazynu NNO.
Kto i o czym pisze w bieżącym wydaniu – między innymi:
- Sylwia Gregorczyk-Abram w otwierającym wydanie felietonie pisze o kryzysie humanitarnym jaki spowodowała wojna w Ukrainie i łamaniu praw człowieka na granicy z Białorusią
- O tym dlaczego pomagamy i co nami kieruje z Kubą Wygnańskim rozmawia Anna Maruszeczko. Z kolei prof. Michała Bilewicza pyta o to jak myślimy o sobie jako społeczeństwo.
- O niskiej jakości życia w pracy, naszej niepewności, słabości więzi międzyludzkich i popadaniu w odrętwienie pisze w eseju prof. Arkadiusz Karwacki
- O nieczystości języka i trafionych w punkt przekleństwach Eliza Michalik rozmawia z Krystyną Koftą
- prof. Zbigniew Lew Starowicz w rozmowie z Krystyną Romanowską wyjaśnia mechanizmy podwójnych standardów w myśleniu o seksualności, wstydzie i wojnie z własnym ciałem
- O mobbingu w pracy pisze dla nas Dominika Sadowska z Divercity+
- Z kolei prof. Mirosław Grewiński w rozmowie z Grzegorzem Nawrockim przypomina idee korczakowskie i wyjaśnia dlaczego tak ważne jest budowanie poczucia odpowiedzialności u dzieci.
- Paweł Oksanowicz pyta Ninę Józefinę Bąk dlaczego warto stawiać na lokalne produkty i sezonowość
- Angelika Swoboda rozmawia z Urszulą Dudziak o czystych myślach i czystym spokoju
- Przypominamy także sylwetkę niezwykłego człowieka – Marka Kotańskiego. Pisze o nim Anna Kamińska, autorka niedawno wydanej biografii założyciela Monaru.
W tym numerze temat wstydu poruszają także dr Joanna Heidtman, Marcin Napiórkowski. Szeroko omawiamy to zagadnienie także artykule podsumowującym wyniki badania „Nieczystość i wstyd oczami Polaków” zrealizowanym przez prof. Dominikę Maison.
W Magazynie NNO nie zapominamy o kulturze. Prezentujemy wybrane dzieła artystek i artystów: Marcina Janusza, Julii Woronowicz, Anny Grzymały i Alex Urban. Agnieszka Gołębiewska z Shefter Gallery w Krakowie w eseju pisze o tym, że sztuka to nie tylko ładny obraz nad sofę. Tomasz Sobierajski i Dorota Chrobak przygotowali recenzje książkowe, filmowe i teatralne.
Za pomoc w wydaniu Magazynu NNO „Nieczystość” dziękujemy naszym Partnerom: BNP Paribas Bank Polska, Santander Bank Polska, Ikano Bank, ING Bank Śląski, Aegon, Ergo Hestia, Signal Iduna, Fundacja Rozwoju Rynku Finansowego.