Obraz przedstawia dwie kobiety w ruchu, który odczytać można jako bieg lub taniec, ale też w jakimś sensie siłowanie się. Są tu namalowane metaforycznie: z jednej strony potrzeba, a wręcz przymus intensywnej pracy utożsamianej z rozwojem, staniem się, kim się jest, walka o swoje prawa; z drugiej strony – uczestniczenie w emancypacji zbiorowej, opartej na narracji o wspólnocie, budowaniu wspierających relacji między kobietami, zaprzestaniu walki o bycie istotami nieustannie produktywnymi.
Autorka obrazu ma korzenie wiejsko-górnicze, obecnie jest profesorką w Akademii Sztuk Pięknych i malarką. Czuje przymus ciągłej pracy i udowadniania, że zasługuje na ten awans. Jednocześnie wie, że najrozsądniejsze i najzdrowsze byłoby życie pozbawione rywalizacji i zaprzestanie udziału w zawodowym wyścigu.
„Poganiaczka”, 2022, obraz olejny na płótnie 150×120 cm.
Dominika Kowynia – ur. 1978 r. Mieszka i pracuje w Katowicach. Studiowała na katowickiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie od kilkunastu lat pracuje jako wykładowczyni. Zajmuje się olejnym malarstwem figuratywnym. Interesuje ją styk osobistych doświadczeń z bieżącymi wydarzeniami, najnowszą historią i literaturą. Zrealizowała wiele wystaw indywidualnych i brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych.