Nieważne czy Twój biznes działa globalnie czy lokalnie. Nie ma też znaczenia czy tworzysz produkty czy świadczysz usługi. Każda działalność człowieka, przedsiębiorstwa wpływa na środowisko naturalne. Kryzys klimatyczny powoduje, że konieczna jest jak najszybsza zmiana w podejściu ludzi i firm do korzystania z natury. Jak pogodzić biznes i środowisko naturalne? Skąd czerpać wiedzę jak to robić dobrze i skutecznie?
Zmieniający się klimat wymaga od firm natychmiastowej gotowości do głębokiej transformacji. Pokrywa lodowa Grenlandii straciła masę 26 rok z rzędu i po raz pierwszy spadł tam deszcz zamiast śniegu (WMO, 2022), a zmiany klimatyczne wkrótce spowodują dodatkowe 250 000 zgonów rocznie (WHO, 2021). Współpraca podejmowana między ekspertami i biznesem ma krytyczne znaczenie dla klimatu naszej planety w najbliższej przyszłości. Ważna w tym procesie jest wymiana wiedzy i edukacja. Temu służyć ma program Climate Leadership, w ramach którego społeczność zbudowana wokół UNEP/GRID-Warszawa wymienia się dobrymi praktykami i wzajemnie motywuje się do działania.
Czas działać
Przedstawiciele firm z różnych branż oraz eksperci środowiskowi spotkali się w środę, 15 marca, w Warszawie, na jednym z cyklicznych zebrań społeczności Climate Leadership, programu UNEP/GRID-Warszawa. Celem tego, realizowanego od 2019 roku przedsięwzięcia, jest wspólne wypracowywanie rozwiązań, które ograniczą nasz negatywny wpływ na planetę i zbliżą biznes do osiągnięcia neutralności klimatycznej.
Zmiana się opłaca
Profesor Bolesława Rok i Jarosław Rot, chief sustainability officer w BNP Paribas Bank Polska S.A., rozmawiali o wyzwaniach stojących przed branżą finansową. Przyjmując, że przed nami 5 najważniejszych lat dla osiągnięcia celów neutralności klimatycznej, rozmówcy zastanawiali się w jaki sposób branża finansowa może napędzać tę transformację.
Przestaliśmy rozmawiać o zmianie klimatu z punktu widzenia etyki – “(…) to, co ma teraz moc, to przeniesienie tych tematów na grunt gospodarczy. Pojawiły się elementy stymulujące i powodujące, że zmiana się po prostu opłaca. Firmy muszą wiedzieć, że w ten sposób mogą poprawić swoją sytuację ekonomiczną.
– mówił Jarosław Rot.
Z kolei Maria Andrzejewska, dyrektor generalna UNEP/GRID-Warszawa, podkreśliła, że biznes akcentuje potrzebę dobrych regulacji. Wzmacnianie konkurencyjności oznacza dla firm, że muszą budować swój biznes niemal od nowa. Niemniej w długim okresie to właśnie te firmy wygrywają. Zdecydowanie większa niż jeszcze przed kilkoma laty potrzeba zmian i dalszego pozyskiwania wiedzy jest zauważalna. Dzieje się to także dzięki liczącym się coraz bardziej czynnikom ESG.
Kierunki zmian – czyli co i jak trzeba zrobić, aby chronić klimat
Podczas spotkania uczestnicy dyskutowali także w podzespołach. Wypracowwali rozwiązania w sześciu obszarach działań, wyznaczonych w programie Climate Leadership jako kierunki zmian. Są to:
- wdrażanie nowych regulacji
- wykorzystanie surowców i materiałów
- wsparcie transformacji klimatycznej
- włączanie pracowników
- produkty i usługi dla klimatu
- procesy dekarbonizacyjne
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o programie Climate Leadership – zapraszamy!