Przejdź do treści

NNO. Po stronie odpowiedzialności.

Komentujemy świat. Chcemy go zmieniać na lepszy.

Poznaj nas
Różne oblicza dobra – podsumowanie X Konferencji Nienieodpowiedzialnych Różne oblicza dobra – podsumowanie X Konferencji Nienieodpowiedzialnych
Biznes

Różne oblicza dobra – podsumowanie X Konferencji Nienieodpowiedzialnych


4 maja, 2023

26 kwietnia 2023 r. w Nowym Teatrze w Warszawie odbyła się jubileuszowa 10. edycja Konferencji Nienieodpowiedzialnych. Wzięło w niej udział ponad 300 osób, w tym 30 prelegentek i prelegentów – przedstawicieli biznesu, organizacji pozarządowych i środowisk akademickich. Konferencję wsparło 26 partnerów: firm, organizacji partnerskich i mediów. Współorganizatorem wydarzenia po raz piąty było Miasto Stołeczne Warszawa. Gościem honorowym, który wygłosił przemowę otwierającą był prof. Jerzy Buzek.

X Konferencja Nienieodpowiedzialnych odbyła się w atmosferze dialogu, rozmów, ogromu refleksji i ciekawych dyskusji. Taki jest właśnie nasz cel – pomóc Wam zrozumieć nasz świat i czynić go lepszym. Wydarzenie otworzył Artur Nowak-Gocławski, prezes Fundacji Nienieodpowiedzialni i Grupy ANG S.A. podkreślając, że celem projektu społecznego NNO od momentu powstania była zmiana, zarówno w sposobie działania biznesu (zwłaszcza sektora finansowego), podejścia do konsumentów, środowiska, praw człowieka. O ile dużo zmieniło się na lepsze, to wciąż jest dużo do zrobienia. Odczytał także list od Wasyla Zwarycza, Ambasadora Ukrainy w Polsce, który podziękował naszej fundacji i współpracownikom za pomoc Ukrainie jaką realizujemy od momentu wybuchu wojny.

Przez ostatnie 10 lat gościliśmy podczas konferencji i w studio NNO wiele wspaniałych osób, które dzieliły się swoją wiedzą i pomagały nam zrozumieć otaczający świat. Obejrzyj film z wybranymi wypowiedziami, który zaprezentowaliśmy podczas jubileuszu.

Słowa mają wielką moc

Prowadząca wydarzenie Karolina Hytrek-Prosiecka zaprosiła następnie do wysłuchania przemówienia otwierającego wydarzenie, które wygłosił, łącząc się z nami na żywo z Brukseli, prof. Jerzy Buzek.

Prof. Buzek podkreślił, że wymienianie wartości nie jest trudne. Zdecydowanie trudniej jest je realizować w życiu zawodowym i prywatnym. Szczególnie jest to ogromne wyzwanie dla przedstawicieli klasy politycznej, do której on sam należy.

Biznes i dobro

W kolejnym wystąpieniu prof. Krzysztof Obłój podkreślił, że biznes zawsze tworzy dobro, gdy nie tworzy z głupoty zła. Może biznes nie tworzy rzeczy pięknych, ale jest dostatecznie dobry by zapewnić dobrobyt społeczeństwu. A dobro bez zła istnieje tylko w świecie magii.

Dziurawe statki – czy firmom zależy na dobrostanie pracowników?

Podczas pierwszego panelu, w którym udział wzięli Paweł Konieczny, Dyrektor Personalny L’Oreal Polska, Kinga Piecuch, Prezeska Zarządu Hewlett Packard Enterprise Polska oraz prof. Piotr Olaf Żylicz rektor Wyższej Szkoły Bankowej Merito w Warszawie prowadząca Maja Meissner – Założycielka i Partnerka Zarządzająca Meissner & Partners zadawała odważne pytania swoim gościom na ile dbanie o dobrostan pracowników jest w firmach autentyczne i szczere. Z wypowiedzi uczestników wynika, że lider/ka najpierw musi poznać dobrze siebie i mieć odwagę przyznawać się do swoich błędów i otwarcie rozmawiać o tym ze swoimi współpracownikami. Ważne jest także abyśmy się nawzajem słuchali i starali się zrozumieć potrzeby innych.


Troska o dobro wspólne to maska dla bezwzględnego biznesu

Tak brzmiała teza Debaty warszawskiej w stylu oksfordzkim, która tradycyjnie wywołała najwięcej emocji angażując publiczność zgromadzoną na sali. W tej części najbardziej wybrzmiało pojęcie, które pojawiło się wiele razy podczas wydarzenia – czyli goodwashing. W debacie wzięli udział:

  • Po stronie propozycji zasiedli: prof. Jan Hartman, Marcin Milczarski, Adriana Rozwadowska, dr Kamila Skrzypczyńska
  • Po stronie opozycji zasiedli: Marzena Atkielska, dr Katarzyna Bąkowicz, Paweł Łukasiak, Mirela Panek- Owsiańska

Wygrała Propozycja uzyskując 61% głosów publiczności. Debatę podsumował Maciej Witucki, Prezydent Konferencji Lewiatan.

Czy dobro jest zawsze dobre? O decyzjach konsumenckich w dobie odpowiedzialnego biznesu

Czy i dlaczego Polacy angażują się w działania prospołeczne? Jaka grupa społeczna jest najbardziej skłonna pomagać? I jaki to wpływ na nasze decyzje zakupowe? Na te pytania odpowiedziała między innymi prof. Dominika Maison, która podsumowała także wyniki badań społecznych.

Biznes umie się dzielić

W rozmowach z biznesem, najważniejszy jest … lider/ka. To osoba decyzyjna, jeżeli ma dobre zamiary zespół idzie za nim. Bywa niestety też odwrotnie. Najważniejsza jest więź międzyludzka – oczy, emocje to jest istotne w rozmowie z drugim człowiekiem. Wtedy nawiązują się międzyludzkie kontakty i z tego bardzo wiele dobrego się rodzi – podkreśliła Ewa Błaszczyk – Janczarska, prezeska Fundacji „Akogo?” w rozmowie z Anną Maruszeczko. Pozytywny snobizm może wyjść wszystkim na dobre. Energia krąży i warto pamiętać, że dobro wraca.

Tworzymy masę krytyczną – panel dyskusyjny

W dyskusji swoimi przemyśleniami dotyczącymi przełomowymi wydarzeniami ostatniej dekady, punktami zwrotnymi, które zmieniły i zmieniają na lepsze nasz świat, podejście do biznesu, środowiska i spraw społecznych podzielili się: Przemysław Furlepa – wiceprezes BNP Paribas Bank Polska, prof. dr hab. Mirosław Grewiński, rektor Uczelni Korczaka, Agata Stafiej-Bartosik, Ashoka Polska, Kuba Wygnański – prezes Fundacja Stocznia, Zuzanna Rudzińska- Bluszcz – prezeska Client Earth Prawnicy dla Ziemi. Prowadziła Aleksandra Karasińska, redaktorka naczelna Forbes Woman.

W różnorodności jest moc i siła – zapowiedź kampanii #PowiedzCześćRóżnorodości

Docenienie wielowymiarowości każdej osoby pomaga budować prawdziwie włączające miejsca pracy – takie, w których czujemy się bezpiecznie i możemy realizować swój potencjał, co przyczynia się również do sukcesu organizacji. Już niebawem ruszy ogólnopolska kampania społeczna pod hasłem #PowiedzCześćRóżnordoności, w której wezmą udział bohaterki i bohaterowie m.in. Olga Cyganiak – producentka gier komputerowych w CD PROJEKT RED oraz Ulla Prussak – współzałożycielka Stowarzyszenia Inclusive.Buzz, z którymi rozmawiała Ewa Leśnowolska z Fundacji DEIA, organizatora kampanii. Jesteśmy patronem medialnym wydarzenia.

Do zobaczenia w lepszej Polsce!

W zamykającym konferencję wystąpieniu pt.: „Między fundamentalizmem i egoizmem. Kilka niedobrych przypuszczeń na temat dobra” prof. Przemysław Czapliński nie szczędził trudnych słów na temat obecnej sytuacji na świecie i w Polsce. Warto jednak mieć nadzieję, że dobro zawsze zwycięży zło!

Wystawa i premiera książki

Podczas X Konferencji Nienieodpowiedzialnych zaprezentowaliśmy także dzieła sztuki kilku artystów. Były to:

  • Goodwashing Moniki Drożyńskiej – haft ręczny wykonany specjalnie na naszą konferencję

A także następujące dzieła (od lewej):

  • Wyślę mu nudesa – Marta Nadolle, olej na desce, 62×60,5 cm, 2021
  • Diva. Papina Mc Queen!Krzysztof Marchlak, 2022
  • Ja podpalający dom rodzinnyPatryk Różycki, olej na płótnie, 100×130 cm, 2022
  • ChłopcyAlex Urban, olej na płótnie, 80×80 cm, 2022
  • Katedra w nogach, Wojciech Bąkowski, węgiel na kartonie, 2021

Seria książkowa „Rozmowy o odpowiedzialności” to zbiór rozmów z wybitnymi postaciami życia społecznego. Podczas konferencji można było zakupić piąty tom „Zazdrość” wydany w lutym 2023 r.

Dziękujemy także wolontariuszom Grupy ANG, którzy pomogli w obsłudze wydarzenia.

X Konferencja Nienieodpowiedzialnych odbyła się dzięki naszym Partnerom

W tym roku byli to:

  • Pomysłodawca: Grupa ANG SA
  • Współorganizator: Miasto Stołeczne Warszawa
  • Partner Strategiczny BNP Paribas Bank Polska
  • Partner Wspierający IKANO Bank Polska
  • Partnerzy Konferencji: Biuro Informacji Kredytowej i BIG InfoMonitor, Fundacja Rozwoju Rynku Finansowego, ING Bank Śląski, Orange Polska, Santander Bank Polska
  • Organizacje Partnerskie: B Corp, Climate Leadership, GRID Warszawa, Fundacja Inicjatyw Społeczno- Ekonomicznych (FISE), Federacja Konsumentów, Fundacja DEIA, Koalicja Liderzy Pro Bono, Polski Instytut Praw Człowieka i Biznesu, Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce
  • Patroni medialni: odpowiedzialnybiznes.pl, kampaniespołeczne.pl, ekonomiaspołeczna.pl, Magazyn Kontakt, Think Tank

Do zobaczenia za rok!

Udostępnij: